Skip to main content

Groundation meets Brain Damage

Dreaming From An Iron Gate

Dreaming From An Iron Gate

Release : 26.05.2023
cd, 2xLP, digital • Baco Music

1 • Between Earth And Zion
2 • Forgiveness
3 • Spitfire
4 • Deaf Ears
5 • All I’ve Seen Today  
6 • A New Star
7 • They Are Wrong
8 • Dreaming From An Iron Gate
9 • The Garde

« … and I don’t want just a bare dub album ! ».

That concluded Harrison Stafford’s last recommendations to Martin Nathan, after entrusting him the original takes of one of the most captivating reggae albums over the past few decades: « Hebron Gate », his masterpiece, but also the one of the extraordinary musicians who accompanied him back then. With the idea of celebrating the 20th anniversary of its release, the charismatic leader of the band Groundation suggests to Brain Damage to revisit these nine tracks from top to bottom.

It is about surprising, a bare succession of remixes, re-mastered tracks or simple dub mixes won’t hit the mark. Of course, the original versions shouldn’t only briefly be referred to, and the whole result should be accessible and consistent. A second birth. Keen on this kind of challenging exercise, the French producer tackles it with the precision he is known for, and initially dissects the piece, daring to extract and isolate each note. With this colossal work done, all sorts of moves are now possible: re-composition, harmony changes, integration of recording scraps, outer and new part additions. The Californians’ unique style, melting reggae and jazz, fills here with a different energy, psychedelic, more introspective, surely confusing at first for the fans, but soon exciting, for them as for the neophytes. A true reinvention of a monument of contemporary reggae for a completely new album, in essence highly recommended for Groundation fans for an “Alice in Wonderland” like trip, but also for all reggae and dub enthusiasts and every curious music-lovers.

« … et je ne veux pas un simple album dub ! ».

Ainsi s’achevaient les dernières recommandations d’Harrison Stafford à Martin Nathan, après lui avoir confié les enregistrements originaux de l’un des albums reggae les plus envoutants de ces dernières décennies. Il s’agit là de « Hebron Gate », son chef-d’oeuvre mais également celui des musiciens extraordinaires qui l’accompagnent alors. Dans l’idée de fêter le 20ème anniversaire de sa parution, le leader charismatique du groupe Groundation propose à Brain Damage de le revisiter entièrement.

Il faut surprendre, une simple succession de remixes, de pistes re-masterisées ou de déclinaisons dub ne feront pas l’affaire. Bien entendu, les versions originales ne devront pas être seulement brièvement citées et l’ensemble devra être lisible et cohérent. Une seconde naissance. Féru de ce genre d’exercice à contraintes, le producteur français s’y attèle avec la minutie qu’on lui connait et se permet dans un premier temps de disséquer l’objet, d’en extraire et isoler chaque note. Grâce à ce travail colossal, toutes sortes de mouvements sont alors possibles : recompositions, changements d’harmonies, intégrations de chutes d’enregistrements, ajouts d’éléments extérieurs et nouveaux. L’inimitable style des californiens entremêlant le reggae et le jazz se dote ici d’une énergie différente, psychédélique, plus introspective, de prime abord résolument déroutante pour les fans mais rapidement captivante, pour eux comme pour les néophytes. Une réinvention intégrale d’un monument du reggae contemporain pour un album totalement nouveau, et par essence hautement conseillé aux fans de Groundation pour un voyage du type « Alice au pays des merveilles », mais également taillé pour tout amateur de reggae, dub ou autres curiosités.

previous project

Brain Damage meets Big Youth
Beyond The Blue